Het gevarieerde programma met negen bands (drie op de vrijdagavond en zes op zaterdag) in een sfeervol aangekleed Entrepotgebouw sloeg vanaf de eerste noot aan bij het publiek. De Italiaanse pianist/vocalist/componist en bandleider Federica Lorusso beet met haar Quartet de spits af. Haar soms melodieuze en dan weer swingende en groovy sound was van hoge kwaliteit en daarmee zette zij de toon die de rest van het festival zou blijven.
De Portugese gitarist Tiago Lageira trok die lijn door met zijn trio, waarbij het publiek extra genoot van het energieke spel van de Braziliaanse drummer Kiko Freitas. De man bewees dat hij in 2019 niet voor niets tot beste drummer van de wereld was uitgeroepen. De eerste avond werd afgesloten door het Loek van den Berg Quintet. Het mooie volle geluid van de talentvolle saxofonist Loek van den Berg en de ruimte voor improvisatie die hij in composities laat voor zijn medemuzikanten vormde een perfecte afsluiting van de avond.
Het festival begon zaterdag al in de middag met op het programma zes bands. De tweede dag werd geopend door Zack Lober’s No Fill3r. De gerenommeerde Canadees bassist was met trompettist Suzan Veneman en het Zuid-Koreaanse drumfenomeen Sun-Mi Hung naar Harlingen gekomen. Met hun mooie en ingetogen sound zorgde dit trio voor een perfecte opening van de tweede dag van het festival. Daarna volgde Soulshades met de fenomenale zangeres Eline Gemerts die met hun stevige souljazz weer voor een heel ander swingend geluid zorgde. Het middagprogramma werd afgesloten door saxofonist Kika Sprangers en quartet. Deze groep jonge artiesten liet horen dat de jazz niet oud is, maar zich blijft door ontwikkelen tot een modern en hedendaags genre. De groep met Kika Sprangers wordt wereldwijd inmiddels niet voor niets gerekend tot het beste wat Nederland nu op dit gebied te bieden heeft.
Peter Tiehuis, hij mag inmiddels wel de legendarische Metropole Orkest-gitarist genoemd worden, opende met zijn T5 het avondprogramma. Tiehuis en zijn muzikanten bliezen met hun stevige jazzrock, funk en blues het dak bijna letterlijk van het Entrepotgebouw. Dat was inmiddels helemaal volgestroomd. Uiteraard om naar deze fenomenale gitarist te luisteren, maar ook vanwege het trio dat daarna kwam. En hoewel het hele festival één groot hoogtepunt was, was dit toch wel het hoogste hoogtepunt. De inmiddels 88-jarige legendarische drummer John Engels zorgde met bassist Joris Teepe en saxofonist Benjamin Herman voor het muzikale hoogtepunt van het festival. Een jazzconcert zoals een jazzconcert bedoeld is en dat je maar heel af en toe zo meemaakt. Terwijl buiten de prachtige zomerdag werd afgesloten door de bloedrode zon die langzaam in de Waddenzee onderging was binnen ieder klap van de 88-jarige raak. Bassist Teepe zorgde voor een zeer strakke, swingende groove en daaromheen soleerde de fenomenale Benjamin Herman. Het eindigde, en dat gebeurt bij jazzconcerten niet vaak, in een minutenlange staande ovatie voor dit trio.
Daarna was het de beurt aan trompettist Gijs Levelt om met zijn Spoken Quartet het festival af te sluiten. Geen geringe opgave na John Engels en zijn mannen, maar het is een geslaagde missie geworden. Levelt combineert en vormt zijn trompetgeluid met veel elektronica en weet daardoor een hele spannende en mysterieuze sound te creëren. Na het eerdere jazzgeweld bleek dat een uitstekende afsluiting. Het muisstille publiek luisterde zeer geboeid naar de muzikale verrichtingen van de mannen op podium. En terwijl de Waddenzee door de bijna volle maan werd beschenen, eindigde een uitzonderlijke mooie eerste editie van het vernieuwde Waddensea Jazz Festival, waar zowel het publiek als de muzikanten enorm van hebben genoten. Iedereen die erbij was, was het erover eens: dit smaakt naar meer. Dus noteer vast in uw agenda: de volgende editie staat gepland voor 7 en 8 juni 2024.